Forretningsmodel

FORRETNINGSMODEL

Det er vigtigt ikke at forveksle forretningsmodel, strategi og forretningsplan med hinanden - de er ikke engang overlappende - og det sker desværre alt for ofte.


En måde at synliggøre forskellen i disse begreber på, er ved at sætte en tidshorisont på:


  • Forretningsmodel: 3-5 år
  • Strategi: 1-3 år
  • Forretningsplan: 0.5-1 år
  • Indsatser: 0- 0.5 år


En forretningsmodel beskriver hvordan en virksomhed skaber, levere og fastholder værdi ved at definere HVEM, HVAD, HVORDAN og HVORFOR.


Innovation af en forretningsmodel medfører, at mindst to af disse dimensioner ændres. Og det er vigtigt at acceptere, at innovation af forretningsmodel er bidende  nødvendigt i en verden, der konstant ændre sig i et accellererende tempo år for år.


Og en praktisk måde at gennemføre innovation på forretningsmodellen er ved at besvare de fire dimensioner - HVEM, HVAD, HVORDAN og HVORFOR.


  1. Hvem (KUNDEN)
  2. Hvad (VÆRDIEN)
  3. Hvordan (VÆRDIKÆDEN)
  4. Hvorfor (PROFIT PARADIGMET)


De vigtigste hindringer for at innovere en forretningsmodel er:


  • At overvinde den dominerende firmalogik
  • At ændre den indbygget organisatoriske modstand mod forandring
  • At ændring af adfærd
  • At eliminerer barrierer og aktivere de rette forretningsaktiviteter (Enablers)

 

 

EMAIL: info@kirsteinconsulting.dk

 

TELEFON: 40 52 80 90

Copyright @ Alle Rettigheder Forbeholdes

Denne hjemmeside anvender cookies. Ved at fortsætte med at anvende denne hjemmeside, accepterer du brugen af cookies.

Læs mere
Godkend