Organisation

ORGANISATION

Der findes ikke en organisationsform, der er den bedste og alle organisationsformer er ikke lige effektive i alle situationer.

Organisationsteoretikeren Jay Galbraith.


En af Intel's stiftere - Andrew Grove - sagde engang for mange år siden, at "kun de paranoide overlever". Og paranoia er måske meget relevant i disse år, hvor disruption fylder meget i bevisthenden hos bestyrelser, ledere og ejere. Hvordan skal vi forholde os til "disruption" af virksomhedens økosystem, og hvordan omfavner vi selv dette begreb, og vender det til en fordel?


Der skrives rigtig meget om hvorledes teknologiforvolder disruption af hele industrier og brancher, med det er lige så vigtige at beskæftige sig med hvordan organisationen skal transformeres for at kunne udnytte alle de muligheder nye teknologier byder på, som kan fører til disruptive forretningsmodeller, produkter og ydelser.


Og forskning viser faktisk, at mens de teknologiske udfordringer mange virksomheder står overfor vil varierer meget - afhængig af industri og strategi, så vil selvsamme virksomheder står overfor samme type organisatoriske udfordringer.


Det handler om at lære at udføre forretninger på nye måder samt omstrukturere organisationen så den reagerer mere effektivt på ændringer medført af et stadig mere digitalt miljø og krav fra digitale forvente kunderne.


Desuden gælder det om at tilpasse individuel og organisatorisk kompetenceudvikling og ledelsesstil til kravene i en meget foranderlig verden



Tre organisatoriske kendetegn udgør en fare for evnen til at tilpasse sig:


  1. Selvtilfredshed
  2. Ufleksibel kultur
  3. Mangel på agilitet


Ny teknologi er den største katalysator for disruption, men ofte oplever virksomheder først en disruption af deres branche fordi produkter bliver uaktuelle eller det pludselig bliver meget billigere at entrere branchen, hvorved konkurrencen øges voldsomt og indtjeningen falder.


Også denne form for disruption kan en fastgroet organisation have svært ved at forholde sig til og reagere på i tide.


De mest markante forskelle på at arbejde i et digital økosystem og et mere traditionel "analog" økosystem er:


  • Hastigheden hvormed beslutninger tages og ændringer sker
  • Kulturen med fokus på kreativitet, læring, løbe en risiko, samarbejde
  • En fleksibel og distribueret arbejdsplads med tværfaglig samarbejde, agile beslutningsprocesser og større tranparens
  • Større produktivitet grundet flere digitale processer og løbende databaseret forbedringer
  • Større anvendelse af digital værktøjer til analyse og kommunikation
  • Altid forbundet - altid tilgængelig


Et af de mere markante eksempler på hvad de ovenstående områder kan medfører det såkaldte "core-periphery" princip - der, som så meget andet, er opstået i Silicon Valley - og som beskriver en virksomhed, der er stærtk afhængige af en gruppe medarbejdere (core), som virksomheden planlægger at investere tid og ressorucer i for at udvikle deres talent masse yderligere, parallelt med at virksomheden taktisk benytter et netværk af eksterme konsulenter (periphery).