Organisation

ORGANISATION

En af Intel's stiftere - Andrew Grove - sagde engang for mange år siden, at "kun de paranoide overlever". Og paranoia er måske meget relevant i disse år, hvor disruption fylder meget i bevisthenden hos bestyrelser, ledere og ejere. Hvordan skal vi forholde os til "disruption" af virksomhedens økosystem, og hvordan omfavner vi selv dette begreb og vender det til en fordel?


Der skrives rigtig meget om hvorledes teknologi skal disruption af hele industrier og brancher, med det er lige så vigtige at beskæftige sig med hvordan organisationen skal transformeres for at kunne udnytte alle de muligheder ny teknologi byder på, som kan fører til disruptive produkter og ydelser. Og forskning viser faktisk, at mens de teknologiske udfordringer mange virksomheder står overfor vil varierer meget afhængig af industri og strategi, så vil selvsamme virksomheder står overfor samme type organisatoriske udfordringer.


Det handler om at lære at udføre forretninger på nye måder samt omstrukturere organisationen så den reagerer mere effektivt på ændringer medført af et stadig mere digitalt miljø. Desuden gælder det om at tilpasse individuel og institutionel kompetenceudvikling og ledelsesstil til kravene i meget foranderlig verden.


Tre organisatoriske kendetegn udgør en fare for evne til at tilpasse sig:


  1. Selvtilfredshed
  2. Ufleksibel kultur
  3. Mangle på agilitet


Ny teknologi er den største katalysator for disruption, men ofte oplever virksomheder først en disruption af deres branche fordi produkter bliver uaktuelle eller det pludselig bliver meget billigere at entrere branchen, hvorved konkurrencen øges voldsomt og indtjeningen falder.


Også denne form for disruption kan en fastgroet organisation have svært ved at forholde sig til og reagere i tide på.

De mest markante forskelle på at arbejde i et digital økosystem og et mere traditionel "analog" økosystem er:


  • Hastigheden hvormed beslutninger tages og ændringer sker
  • Kulturen med fokus på kreativitet, læring, løbe en risiko, samarbejde
  • En fleksibel og distribueret arbejdsplads med tværfaglig samarbejde, agile beslutningsprocesser og større tranparens
  • Større produktivitet grundet flere digitale processer og løbende databaseret forbedringer
  • Større anvendelse af digital værktøjer til analyse og kommunikation
  • Altid forbundet - altid tilgængelig


Et af de mere markante eksempler på hvad de ovenstående områder kan medfører er det såkaldte "core-periphery" princip - der, som så meget andet, er opstået i Silicon Valley - og som beskriver en virksomhed, der er stærtk afhængige af en gruppe medarbejdere (core), som virksomheden planlægger at investere tid og ressorucer i og for at udvikle deres talent yderligere, paralleæt med at virksomheden taktisk benytter et netværk af eksterme konsulenter (periphery).



 

 

EMAIL: info@kirsteinconsulting.dk

 

TELEFON: 40 52 80 90

Copyright @ Alle Rettigheder Forbeholdes

Denne hjemmeside anvender cookies. Ved at fortsætte med at anvende denne hjemmeside, accepterer du brugen af cookies.

Læs mere
Godkend