Unikhed

UNIKHED

Alle virksomhedsejere bør stille sig følgende direkte og udfordrende spørgsmål:


Hvorfor er det egentlig OK, at vi har denne virksomhed?


Der findes mange gode grunde til at drive en virsomhed, men hvis man ikke har et godt svar på spørgsmålet eller erkendelsen er, at man ikke tilbyder noget til markedet, som andre ikke kan lave bedre og/eller billigere, så er det på tide at arbejde med blive unik.


Kort sagt er det idag en strategisk nødvendighed at kende sin(e) konkurrencefordel(e) og at være unik i kundernes øjne.


Vedvarende konkurrencefordele findes ikke. 


Mange virksomheder befinder sig  i et marked med veldefinerede branchegrænser og konkurrencemæssige spilleregler. Man forsøger at erobre en større andel af en begrænset efterspørgsel. Og når flere virksomheder søger ind på samme marked, så øges udbudet af en standardiseret varer og indtjeningsmarginalerne forrringes. 


Og ofte er det ikke er muligt at finde uudnyttede markeder, opfinde radikal nye værdiskabelser til et eksisterende marked eller træder ind på nye markeder skabt på grund af nye teknologiske muligheder, der ændrer kundernes behov og efterspørgsel. 


Derfor er det nødvendigt at omformulere forretningskonceoter og tilføre produkterne og ydelserne nye brugerrelaterede nytteværdier. Her er det organisationens innovationsevne, der skal trækkes på. 


En måde at blive unik på er at se på hvordan man lykkedes med en individualisering i forhold til kundernes krav og ønsker, hvilket ofte tager udgangspunkt i en effektiv segmentering af markedet.

En anden måde at være unik på er ved at holde omkostningerne nede, idet det at være unik ikke nødvendigvis er ensbetydende med at kunne tage en merpris for et produkt eller ydelse - selvom der findes flere rigtig gode eksempler på det modsatte - f.eks. Apple. 


Men en ting er dog sikkert. Man kan ikke længere basere sin virksomhed på hvad man antager markedet ønsker. Alle produkter og ydelser - værdiskabelsen - skal være 100% baseret på hvilke behov og ønsker kunderne har. 


Et af de oplagte områder at fremstå mere unik på i et marked af standard varer under fuld konkurrene er via en suveræn kundeservice. Og alt for ofte undervurderes kundeservice som konkurrenceparameter. Men kundeservice er limen, der holder de enkelte elementer i forretningen sammen udadtil, og dermed sikrer den gode købsoplevelse. Kundeservice skal være tilstede i alle interaktioner med kunden - og behøver ikke være en stor omkostning. 


Behøver man at være unik? Nej - med hvis man ønsker at være her i morgen, så er det en god idé at ændre sig, så man i det mindste opfattes som værende unik - men selvfølgelig allerbedst - opleves som unik.


At være unik handler om at skabe værdi i markedet og et rigtig godt værktøj til at analysere hvordan mulighederne for at blive unik er "Unique Competing Space" formuleret af professor George Tovstiga fra Henley Business School. 


Og anvendes dette værktøj i forbindelse med en afdækning af virksomhedens forretningsmodel via et Business Model Canvas, hvor der også ses på værdiskabelsen (Value Proposition) og hvordan denne værdi leveres (Value Delmonstration), så lykkedes det at identificere den nuværende unikhed eller hvor indsatsen skal lægges for at blive unik. 



 

 

EMAIL: info@kirsteinconsulting.dk

 

TELEFON: 40 52 80 90

Copyright @ Alle Rettigheder Forbeholdes

Denne hjemmeside anvender cookies. Ved at fortsætte med at anvende denne hjemmeside, accepterer du brugen af cookies.

Læs mere
Godkend